Almanacka för Curo

Kund: Curo – Riksföreningen för cancersjuka / Uppdrag: Almanacka, redesign (2018)

Önskemål, Process & Resultat

CURO är latin och betyder ”att stödja någon ekonomiskt”

Curo Riksföreningen för Cancersjuka är en allmännyttig, ideell förening som verkar för att göra livet lättare för cancerdrabbade och deras anhöriga.
Insamlade pengar fördelas mellan aktiviteter som clowner och målarverkstad på 22 sjukhus och som bidrag till cancerdrabbade för deras rehabilitering och rekreation.

Önskemål: Ökat antal medlemmar och aktiva givare genom ett modernare tilltal (innehåll och form).


När Maria Lindberg Howard, frilansande copy på textbyrån Beep, hörde av sig och frågade om jag tillsammans med henne,  ville lyfta innehåll och utseende på kommunikationen hos Curo så sa jag ”klart att jag vill”! 😁🙌

Hur lyfte vi innehåll och form jämfört med tidigare?
Curo publicerar en almanacka – fylld med konstnärliga alster från Målarverkstan (en verksamhet för barn och familjer som Curo stöttar) – varje år.

Vi uppdaterade almanackans utseende med ny form på omslagets framsida (varierande från år till år) och baksidan (där vi lyfter fram olika verksamheter, uppmuntrar till att följa Curo på Facebook och berättar om Curobladet) och så lyfte vi de ”reportagesidor” som finns i början på almanackan både innehållsmässigt och formmässigt, så att formen känns igen från Curobladet.

En viktig förbättring är att vi förenklar för den som vill ge en gåva genom att lägga in QR-kod för Swish på almanacksbladen, varvat med info om hur man enkelt blir medlem i föreningen (mejladress).

Ett angeläget, utvecklande och roligt uppdrag! ❤️

Curo_almanacka_2019-2024_galleri