Logotyp S-Marina

Kund: S-Marina Sweden AB / Uppdrag: Re-design av logotyp (2020-2022)

Önskemål

Det enda kunden önskade var: ”Det ska vara ett marint, professionellt och avskalat intryck”.

Jag fördjupade och lade till;
• flexibel
• stilren
• funktionell
• tidlöst klassisk

Den ”logotyp” som de tagit fram själva (se bild 1 under ”Process”) – tittade jag självklart på… och det jag behöll från den var hur namnet skrivs.
Inget annat.

Process

Bild 1: ursprungslogotypen.

Bild 2-3: Lite formtankar och funderingar kring hur vi skriver namnet på ett annat – bättre sätt – än med bindestreck (som i ursprungslogon).

Marint… självklart ska det finnas vågor. Men hur?

Förenklar ordbilden = ”bullit” istället för bindestreck!
Väljer ett typsnitt med rena, enkla linjer (Neutraface, omarbetat av mig).
Bättre med rakt än kursivt.
Ser över förhållandet mellan ordbild och symbol.

Resultat

Så här ser logotypen ut efter min re-design.

Rektangulär och kvadratisk version, färgerna är blått och vitt, i olika varianter.

Några exempel på användning; på etikett för märkning av båtar/båtmotorer och på ”tack-för-din-order”-kort samt rabatterbjudande-flyer för webbhandeln.