Medlemstidning CuroBladet

Kund: Curo – Riksföreningen för cancersjuka / Uppdrag: Medlemstidning, redesign (2018)

Önskemål, Process & Resultat

CURO är latin och betyder ”att stödja någon ekonomiskt”

Curo Riksföreningen för Cancersjuka är en allmännyttig, ideell förening som verkar för att göra livet lättare för cancerdrabbade och deras anhöriga.
Insamlade pengar fördelas mellan aktiviteter som clowner och målarverkstad på 22 sjukhus och som bidrag till cancerdrabbade för deras rehabilitering och rekreation.

Önskemål: Ökat antal medlemmar och aktiva givare genom ett modernare tilltal (innehåll och form).


När Maria Lindberg Howard, frilansande copy på textbyrån Beep, hörde av sig och frågade om jag tillsammans med henne,  ville lyfta innehåll och utseende på kommunikationen hos Curo så sa jag ”klart att jag vill”! 😁🙌

Hur lyfte vi innehåll och form jämfört med tidigare?

Curo skickar ut en informationsskrift till föreningens medlemmar och givare, samt publicerar en almanacka varje år.

Vi har skapat en ny form och nytt innehåll på ”Curobladet”, en informationsskrift för medlemmar och givare, genom att ge skapa ett intryck av tidning mer än broschyr.
Självklart finns den viktiga autogiroblanketten med all nödvändig informationstext med, men fokuset ligger på intervjuer, berättelser och nyheter.

Ett angeläget, utvecklande och roligt uppdrag! ❤️

Här på Curos webb kan du se och läsa de flesta av Curobladen.

Curo_Blad#1-#10_2019-2024_galleri