Diplom Stora Retorikpriset
Kund: Stora Retorikpriset / Uppdrag: Diplom till vinnaren 2019
Önskemål
”Stora Retorikpriset”, instiftat av retorikexperten Barbro Fällman, ska 2019 återigen delas ut efter ett tvåårigt uppehåll.
Denna gång får pristagaren inte en statyett som tidigare, utan ett unikt konstverk.
Jag är först ut och skapar ett formgivet diplom med personliga illustrationer till pristagaren, som är Henrik Schyffert.
Juryns motivering lyder:
Nyckeln till humor som håller över tid är att alltid ha något att säga av substans. Årets pristagare har lockat fram seriösa skratt i mer än 30 år.
Om en del humor är en förgänlig mjukglass i solen, så är hans humor istället en långvarig kopp te som ger tusen associationer. Hans humor har en förmåga att bränna till och räcka länge.
Som en skicklig retoriker behöver han endast sin röst, sin kropp och sina ord för att fängsla en hel publik i timtal. Han är en variationernas mästare.
Han har i sin långa karriär med stor framgång använt olika kanaler för att roa, undervisa och beröra; Radio, föreläsarscenen, komikerscenen, TV såväl framför som bakom kameran.
Under sin långa karriär har han med sitt uttryck gjort intryck på mer än en generation.
Process & Resultat
Baserat på juryns motivering så börjar jag skissa på de illustrationer som är centrala på diplomet.
Färg – den röda logotypen ”Retorikpriset” – energi, kärlek och Barbro Fällman, instiftare av priset. Lyxigt folierat och glittrande.
Svart för kontrast och tydlighet – och grått för illustrationerna – elegant och mjukt.
Typsnittsval med kontrast och dynamik – det svängiga typsnittet i ”Retorikpriset” behöver lite stabilitet i form av ett stramare, elegant och klassiskt typsnitt (Neutraface).
Motiveringen är skriven med en klassisk antikva, för att vara lättläst och inte lägga något mellan det skrivna och läsaren.
Genom valet av papper kommunicerar vi att Stora Retorikpriset är ett värdefullt pris. En värdehandling. Det blev ett varmvitt papper med struktur – gräng – som förmedlar känsla av värdefullt, hög kvalitet och exklusivitet. Används ofta för gamla tiders aktiebrev, diplom och inbjudningar till högtidliga tillfällen.
Allt förpackat i en klassisk svart ram med passepartout.
Bild 1 & 2 – associerar utifrån juryns motivering, utvecklar, väljer, väljer bort och finlirar.
Bild 3 – närbild typografi, svängigt och stabilt i dynamisk duo.
Bild 4 – diplomet i sin slutliga form.