Illustration och logotyp Kulturdagarna 2023
Kund: Riksorganisationen Folkets Hus och Parker / Uppdrag: Illustration och logotypdesign Kulturdagarna 2023
Önskemål, Process & Resultat
Jag fick en mängd ledord från kunden kring vad illustrationen ska förmedla:
”Arrangörskap, Värme, Hålla handen, Tillsammans, Tuffa tider, Ljus i mörkret, Jävlar anamma..”
Jag gick i gång ordentligt (FÖRSTA SKISSOMGÅNGEN BILD 1-7)
Associerade fritt från orden jag fått, genom att skissa; både i text, bild och ikoner/mönster…
Jag mejlar min första skiss – som jag egentligen visste var lite för mycket, eftersom jag i mejlet skrev lite frågande ”Har jag hittat rätt, eller har jag (tanke)cyklat i diket?”…
Kunden blev överväldigad (på det dåliga sättet) och säger att det aldrig var meningen att alla ledord (de jag associerade kring och sedan använde i skiss) skulle vara så tydliga. Det huvudsakliga temat är ”Arrangörskap”.
De typografiska förslagen föll inte alls på läppen – de blev för direkta och fungerar inte alls (de hamnar i arkivet i lådan ”idéer att använda i andra sammanhang”).
Av de illustrationer jag öste över dem gillades ”handen” som dök upp på olika sätt – kan händer gestalta alla orden och det huvudsakliga temat?
Klart att de kan! Det finns ju fler händer än ”revolution” (knutna handen), ”tumme upp” och ”high five” – t ex ”pekande” hand (höger/vänster/upp/ner) och en ”hej”-hand (öppen hand med rörelse-streck runt) som kan passa in. Självklart en variant av ”handslaget”. Och ”omvårdande händer” av olika slag.
Så jag tar mig upp ur diket och hoppar upp på cykeln igen. Jag jobbar vidare och hittar ett annat visuellt uttryck.
Ny idé växer fram (ANDRA SKISS OCH FÄRDIG LOGOTYP BILD 1-10)
Så här formas den nya tanken: olika, aktiva händer som ska höra ihop… hur? Kan formen hos ett ”venndiagram” bidra till samhörighet?
Och processen löper parallellt.
Bra med vit bakgrund och färgvalet är toppen. Favorit är överlappande bilder.
”Handskakningen” upplevs gammaldags (grosshandlargubbe) och jag ska skissa nytt med en mer öppen, jämlik och modern känsla.
”Tummen upp” ska bytas ut, efter en diskussion hos kunden om en möjlig negativ tolkning. Kanske kan något med teckenspråk fungera? Jag skissar vidare och skickar nytt.
”High five” byts ut mot en pekande hand – för att visa på en riktning (inte peka ut någon!)
Det sista som görs är att byta plats på ”pekande hand” och ”teckenspråk” så att det pekas ”framåt” – både mot framtiden och uppmuntrar till bläddring (illustrationen syns ju bl a på omslaget till ”Utbudskatalog 2023” och ”Kulturdagarbladet”- klicka HÄR för att se hur det blev)
Illustrationen får OK och GODKÄNT – och jag gör original för tryck och digital användning, i liggande o stående variant. Typsnitten som jag använder i logotypen är; Landmark Dimensional, Brandon Grotesque Black och Knockout HTF 27 Junior Bantamwt – som alla ingår i den grafiska profilen.
Senare (precis innan eventet går av stapeln i januari 2023) gör jag några varianter på illustrationen som är anpassad för digital skärm; med mer utfallande färgfält och med mer tryck i färgerna (de pastelliga nyanserna blev för urvattnade på de ljusstarka skärmarna).
FÖRSTA SKISSOMGÅNGEN, BILD 1-7
ANDRA SKISS OCH FÄRDIG LOGOTYP, BILD 1-10