Logotyp Movare
Kund: Movare AB (2015-2017) / Uppdrag: Logotypdesign (2015)
Önskemål, Process & Resultat
Ett nytt logistikföretag skulle starta i Göteborg. Jag fick i uppdrag att skapa en logotyp och göra tillhörande grafisk profil.
Detta sas tidigt i diskussionerna med kunden: ”Typsnitt och utseende gärna i samma stil som den infografik som gjordes för ICM/Swedbank-projektet (2014) lite retro, men ändå framåtblickande.
Färger: varmt gul och mörkt grå (grafit).”
Logotypen ska designas med och utan tagline.
Användning av logotypen: visitkort, brevmall, kuvert, powerpoint-presentation, arbetskläder och lastbil. Och flyttkartonger såklart!
BILD 1:
Inspiration – utöver infografiken som jag gjort tidigare – kom inspirationen från konton jag följer på Instagram och Pinterest.
BILD 2:
Skissarbetet började med ett annat företagsnamn – provade att använda den snygga skylt-pilen jag sett, men det blev för stort fokus på pilen… nästa steg var lekfullheten; asymmetri och hoppiga objekt (tidstypiskt 50- och 60-tal), typsnittet gick från kraftfulla men retrocharmiga ”Cherry Cream Soda” till dynamiska klassikern Clarendon.
BILD 3:
Den färdiga logotypen i olika varianter.
BILD 4:
Några exempel på branschspecifik applicering; flyttbil och flyttlåda (flyttlådan har en specialvariant av logotypen där den vita texten bytts ut mot grå, eftersom det var tvåfärgstryck som gällde).