Logotyp UNGiKÖR

Kund: UNGiKÖR / Uppdrag: uppdatera logotyp och grafisk profil

Önskemål

Logotypen kändes omodern, tyckte UNGiKÖRs verksamhetsledare. Den gröna färgen var svår att få likadan överallt – det varierade stort mellan trycksaker, give-aways och digitalt. Och texten kändes ”klämd” och stel.

logotyp i behov av modernisering UNGiKÖR

Process & Resultat

Jag började med att titta på balansen mellan symbolen (blomman) och texten, både i den stående och den liggande versionen.

Sedan gick jag över till att välja typsnitt – ett luftigare och mjukare. Typsnittet jag valde heter Lato (Bold) och är både vackert och lättläst.

Logotypen består – liksom tidigare – av en symbol (blomma) och texten ”UNGiKÖR”. Logotypen finns i en version med sk tagline ”Sveriges barn- och ungdomskörer” och en version utan tagline. Den stående logotypen har nu samma bred på symbolen som på texten och den liggande logotypen har en bättre balans mellan symbol och text.

Och sist – men inte minst – så tittade jag över den gröna färgen. Valde en lite ”kallare” grön jämfört med tidigare, då den är lättare att reproducera i olika färgsystem.

I samband med färgvalet tog jag fram en färgpalett för UNGiKÖR, vilket de inte haft tidigare. Den gör det enklare att välja färger som fungerar bra ihop med den gröna logofärgen.