Logotyp Vem Tar Hand Om Doktorn?
Kund: Jill Taube & Maria Zetterlund Gustafsson / Uppdrag: Logotypdesign VTHOD (2018)
Önskemål, Process & Resultat
Jill Taube & Maria Zetterlund Gustafsson har båda två ”goda levnadsvanor” som gemensamt fokus i sina respektive verksamheter som läkare.
Den slutna Facebookgruppen ”Vem tar hand om Doktorn? (VTHOD) ” är sprunget ur den ”återhämtningsresa” som gjordes tidigare och som snabbt samlade ett trettiotal läkare – och som sedan lade grunden till det forum som Facebookgruppen utgör idag. När logoarbetet påbörjades i februari 2018 hade den ca 3 700 medlemmar, och idag augusti 2022, har den mer än 9 000 medlemmar.
De som får bli medlemmar i Facebookgruppen – efter ansökan – är läkare (kliniskt verksamma/ forskare/läkarstudenter/ distriktsläkare/specialister) – ingen annan. Fr o m den 23 augusti 2022 så är VTHOD dessutom med som fristående nätverk inom Sveriges Läkarförbund.
Behov av logotyp fanns; för att profilera gruppen och appliceras på t ex goodybags, knappar (badges), ”medlemsmaterial/kampanjmaterial” som används vid events som resor, mässor (roll-up, flaggor, banner, block, pennor o dyl).
För att ta fram en logotyp, som är en bra budskapsbärare och stärker ”Vem tar hand om Doktorn?” så sätter vi oss ner och jobba tillsammans, i en workshop.
Vi diskuterade lite om logotypen och färger och hur man ska försöka undvika klyschor, associationsfällor (rosa färg som redan är ”paxad” av bröstcancer-associationer, läkar/medicinska symboler som är för akademiska, t ex orm och en stav ”Asklepios symbol”, lagerkransar) och jag tror att vi behöver ”falla i fällan” rejält för att se hur vi kan ta oss ur den. Alltså, tänka och skissa på de självklara och klyschiga sakerna för att sedan hitta något unikt och självklart!
Vi tittar på färger, typsnitt och skissar snabbt på whiteboarden.
FÄRG: En mörkt blå tillsammans med vitt och svart och även toner av den blå färgen och svart (grått).
Den blå färgen signalerar trovärdighet, neutralitet, seriositet och tradition.
TYPSNITT: Serifftypsnitt – med klackar.
BILD 1:
skisser på whiteboarden gjorde att vi kom fram till att ”Vem tar hand om Doktorn?” ska skrivas versalgement (stora och små bokstäver).
En cirkel/rundel, med dubbel ram (för att skapa en känsla av medaljong) och/eller omgiven av en lagerkrans (symbol för kunskap)?
En enradig ordbild ska skissas fram för att användas där det inte finns plats för en rund logotyp.
BILD 2:
Den färdiga logotypen; både i sin runda form och i sin enradiga variant. Det blev en lagerkrans! Men inte så prydlig, utan lite mer sliten, med stämpel-känsla.
Logotyperna levererades i blått, svart och vitt (negativ).
Tillsammans med logotyperna fick de en minimanual där all info kring logotypen; färger, användningsområden och filformat finns, för att Jill och Maria själva enkelt ska kunna skicka bra underlag till tryckerier och leverantörer.
BILD 3:
Profilmaterial/giveaway som tidigt togs fram var en nyckelring.
BILD 4 & 5:
Jill o Maria har flitigt använt logotypen på allt från skopåsar, tårtor (bild lånad från läkartidningen.se) och hoodies (bild lånad från Maria Zetterlund).
Roligt att se hur bra logotypen fungera i alla möjliga sammanhang!