Webbdesign Betula Utveckling
Kund: Betula Utveckling AB, Birgitta Björk / Uppdrag: Varumärkesplattform och webbdesign
Önskemål
Betula Utveckling är i behov av en modernare webbplats, eftersom den som finns varken är responsiv, uppdaterad eller lätt att redigera.
Webbsidan visar inget av den höga kvalitet som Birgitta Björk (grundare och konsult) levererar i sina uppdrag.
Process & Resultat
Idé/Kreativitet & Process:
Det behövs en rejäl redesign och innan dess, en översyn av innehållet.
Varumärkesplattform ”light”:
Vi börjar med att titta på vad Betula Utveckling AB egentligen är – vi skapar en varumärkesplattform ”light” – där vi sammanfattar det budskap som Betula Utveckling vill förmedla och de känslor som ska väckas.
Vi diskuterar hur Betula Utveckling AB vill uppfattas och fattar beslut om visuellt intryck, tonalitet i text och bild och positionering.
Webbdesign – start :
Nu börjar designarbetet. Det första vi gör är att titta på navigeringen/struktur; ordning och reda och enkelt att hitta.
Allt ska andas ”pålitlig, seriös och skicklig med starkt driv”.
Webbdesign – hela vägen:
Hur tolkar vi om känslor, budskap och intentioner till design?
Vi väljer färger och typsnitt som förstärker egenskaperna ”pålitlig, seriös och skicklig med starkt driv”. Vi bestämmer hur bilder (i blogginlägg) och illustrationer (ikoner) ska se ut och vilket typsnitt som ska användas.
Vi jobbar i WordPress – och mallen som vi börjar med heter ”Stockholm” och vi anpassar den så att den ser ut och fungerar som vi vill att den ska göra.
Vi skapar ett bildspel/slider på startsidan där några av de frågor som är angelägna för Betula Utveckling finns med. Sjävklart med en CTA-knapp som leder till innehåll med fördjupat resonemang och fler tankar.
Arbetsgrupp: DynaCube Design/Samir Salim: Webbprogrammering, tekniska lösningar och en djup kunskap om vad som fungerar och inte fungerar kring webb. FunktionellForm Stockholm: Projektledare/produktionsplanering, kreativt ansvarig, grafisk designer, illustratör och textansvarig/bloggredaktör.
Webbsidan lanserades 2018, klicka här kan du se mer.
I samband med lanseringen så tog vi fram nya design för visitkort med payoffen ”värdeskapande – handling – förändring”.