Logotyp Jubileum UNGiKÖR
Kund: UNGiKÖR / Uppdrag: skapa jubileumslogotyp 40 år (1985-2025)
Önskemål
Sveriges barn- och ungdomskörer – UNGiKÖR – fyller 40 år 2025, och en logotyp ska tas fram.
Den ska ”rimma med” och prata med de andra logotyperna som finns (UNGiKÖR och Ungdomsrådet) – rak och enkel form, inget tillkrånglat. Stående och liggande variant.
Typsnittet kan hämtas från de typsnitt som används på de Diplom som UNGiKÖR delar ut.
Färg enligt grafisk profil (grön/svart/vit).
Användning i tryck, webb, profilmaterial.
Process & Resultat
Jag startade arbetet med att lägga pussel med de element som skulle tas med; 40 år + UNGiKÖR-logotypen + typsnitt enligt önskelistan.
Den första skissen (stående, liggande) i två varianter (typsnitt) skickades till kunden, presenterades för kollegor och efter input från dem så gjordes ny skiss.
Den andra skissen hade utvecklats med en efterfrågad ”ihopvävning” med UNGiKÖRs logotyp (både stående och liggande) genom att använda ett element ur symbolen – blommans yttre ring som får rama in ”40 år”.
Dessutom kompletterade jag de tidigare 2 typsnittsvarianterna med en tredje (kundens kollegor ville absolut se den versionen).
Den tredje skissen utvecklades åt ett nytt håll efter en diskussion och utredning av begreppen ”ovanför/bredvid respektive ovanpå”… jag återanvände en design jag tagit fram tidigare UNGiKÖRs uppdaterade informationsfolder
Tänket är att ”vi hörs”-pratbubblan kommer igen – på ett litet humoristiskt sätt (”ö” i textlogon låter jag agera ett stiliserat sjungande/hojtande ansikte).
Blomman (från logotypen) ligger kvar som en svag ton i botten/bakgrunden.
Med en utveckling (rundare form på pratbubblan) så landade till slut logotypen väl hos alla berörda.
Och till sist – jag gjorde en specialvariant av logotypen för SoMe, eftersom det runda utsnittet av profilbilden (Facebook och Instagram) kapade formen på ett trist sätt.

funktionellform
FunktionellFormAB