Illustrationer Folkets Hus och Parker
Kund: Folkets Hus och Parker
Kulturdagarna
Inför ”Kulturdagarna” som Folkets Hus och Parker arrangerar varje år, arbetar de fram ett tema som gäller inför hela det kommande verksamhetsåret.
Valt tema ska illustreras.
Nytänk inför varje år som kombineras med den grafiska profil som hör till Folkets Hus och Parker (för varumärkesbyggande och igenkänning).
Jag har skapat illustrationer för ”Kulturdagar” sex år i rad (med undantag för pandemiåret 2021) och även gjort den grafiska formen för tillhörande material (bl a inbjudan, eventinformation, utbudskatalog och webb/digitalt).
Tacksam för förtroendet, glad för de kreativa utmaningarna och stolt över resultaten!
Du kan titta närmare på allt och läsa om den kreativa processen, genom att klicka på länkarna nedan:
Vision och strategiska mål
Visionsprogrammet sammanfattar Folkets Hus och Parkers utmaningar och mål de kommande fem åren.
Texten har tagits fram bl a på föreningsstämmor och delas upp i fyra områden; Idén, Verksamheten, Organisationen, Resurserna.
Dessa områden ska få en unik symbol/illustration.
Önskat illustrationsmanér = likt den illustration jag gjorde för Kulturdagarna i Malmö 2018.
Färgpaletten hämtas från Folkets Hus och Parkers grafiska profilmanual samt från boken ”Nyckeln” (2017).
Illustrationerna ska ha ett tydligt släktskap, men samtidigt vara självständiga. Och hur illustrerar man ”idén” utan att ta den lättaste vägen via den ikoniska glödlampan? Hur visar man ”resurserna” utan att fastna i en spargris eller en skattkista? Efter mycket vridande och vändande på associationerna och flitigt skissande så blev resultatet det du ser här.